Magyar Pszichológiai Szemle, 2014, 69. 2/7. 443–456.
DOI: 10.1556/MPSzle.69.2014.2.7.
Könyvismertetések
GÁL ÉVA: Lejáratás és bomlasztás.
Tudósok, tanárok a titkosrendőrség látókörében
Budapest: Corvina–Nagy Imre Alapítvány, 2013, 378 oldal
Különös dolog egy pszichológiai lapban egy
jelenkor-történeti könyvről ismertetést készíteni.
Két oka van mégis a próbálkozásnak.
Gál Éva a mi szakmánkban is közismert
szociológus és szociológiatörténész,
’56-os meghurcolt, Litván György özvegye,
aki maga is történész, s a férjére vonatkozó
titkosszolgálati iratok nyomán akad egy
olyan témára, amely saját szakmai múltjától
kicsit eltávolítja. Gál Éva feldolgozta a 20.
század közepi magyar titkosszolgálatok történetének
néhány tragikus és néhány tragikomikus,
egyenesen bornírt megfigyelési
történetét.
Két szempontból tartozik mindez a pszichológusokra.
Az értő történész a személyes
érintettség hangját professzionálisan mellőzve
igen részletes levéltári feldolgozások
alapján leírja az értelmiségi megfigyeléseknek
egy jellegzetes szigetét. Eközben tanulságos
képet mutat arról, amit nekünk, pszichológusoknak
úgy kellene értelmeznünk,
mint a „többszintű tudatelmélet” szerepét a
titkosszolgálati munkákban. Bármily visszataszító
is, az áldozatok megfigyelése során a
címben jelzett mozzanatok (lejáratás, bomlasztás)
valójában a tudatelméletet érintik.
A titkosrendőr, amikor nem sikerül valakit
beszerveznie, jobb híján bosszút áll. Azt a
benyomást akarja kelteni a kapcsolat környezetében
(például azzal, hogy a kihallgatottat
hamar kiengedi), hogy az együttműködik
a rendőrséggel. Vagy egyenesen aktívan
pletykákat helyez el „visszafelé”, saját
ügynökein keresztül az ellenállás világába,
hogy elterjedjen valakiről, hogy az ügynök.
Ezek a kölcsönös tulajdonítások s bizonytalanságkeltések
igencsak drámaiak, s többször
előfordult – nem minden tragikus emberi
felhang nélkül –, hogy az egykori megfigyeltek
előbb hunytak el, minthogy rájöhettek
volna, hogy egyikük sem súgta be a
másikat. Az ocsmány titkosszolgálati munka
rejtett dimenziója tehát a pszichológus számára
izgalmas értelmezési terület. Gál Éva
alapos feltárásai nyomán időrendben és az
emberi tulajdonítások emeleteit is rekonstruálva
láthatjuk, hogy milyen harmadlagos
és negyedleges tudatelméleti mozzanatokat
használ a megfigyelés. Használ természetesen
elsődleges tudatelméletet is, amikor
megpróbálja rekonstruálni, hogy mit is tud
a bekerített és megfigyelt személy. Azután
használ másodlagos tudatelméletet, amikor
megpróbálja kikombinálni, hogy mit gondolhat
róla, arról, hogy a vizsgáló mit tudhat.
Tudja-e például, hogy megfigyelték?
Harmadlagos tudatelméletet használ például,
amikor megpróbálja ravaszul rekonstruálni,
hogy mit gondol a megfigyelt személy
a megfigyelők tudásáról. A negyedleges
tudatelméletben azután a titkosrendőr
tesz mindenféle új tudásokat a megfigyeltek
s környezetük fejébe arra nézve, hogy azok
mit tulajdonítsanak más megfigyelteknek.
Mielőtt mindez túl bonyolulttá válna, azzal
zárnám, hogy érdemes Gál Éva könyvéből
kiindulva ilyen típusú elemzéseket vé444
Könyvismertetések
gezni. Dunbar mutatott rá irodalmi elemzésekben
arra, hogy milyen korlátai vannak a
tudatelmélet emeleteinek. Ritkák a jó írók,
mondja Dunbar, akik Shakespeare-hez hasonlóan,
Otello, Desdemona, Jágó és a mellékszereplők
többemeletes tudatelméletének
prezentációjával foglalkoznak a néző felé.
Dunbar szerint azért ritka a jó író, mert nehéz
a sokemeletes tudatelméletet kezelni.
Érdemes lehet megnézni, hogy ezek a többemeletes
tudatelméletek milyen korlátokat
szabnak a megfigyeltek és a megfigyelők
számára a titkosszolgálati munka eléggé
szennyes világában.
A drámai hősök, akik halálukig sosem
tudták meg, hogy egymásról sosem jelentettek,
például Mérei Ferenc és Nemes Lívia.
Természetesen a szereplők teszik elsődlegesen
fontossá Gál Éva könyvét a pszichológus
olvasók számára. Litván György, Gál Éva
férje és szakmai társa a Mérei-féle „ellenforradalmi
szervezkedés” elítélt vádlottja volt,
ezért a szerző különleges érdeklődése Litván
után kutatva előhozta a Mérei-ügy
anyagát. A könyv jórészt ennek részletes feldolgozása.
Aprólékosan bemutatja azt a
bornírtságot, amelyet az utcai megfigyelésekkel,
a provokátor ügynökökkel, a párhuzamos
letartóztatások közbeni mindenféle
tulajdonításokkal együtt a titkosszolgák
megkonstruálnak egy olyan képet, ahol a
nevezetes Hungaricus a Kádár-korszak első
hónapjait kritizáló vagy 50 példányban terjesztett
kiáltvány köré a titkosszolgálat egy
„csoportot” konstruál meg az elítélés és a
per érdekében. Az izgalmas olvasmány tanulságos,
nem is lövöm itt le a poénokat.
Csak egy fontos pszichológiai mozzanatra
mutatnék rá. Gál Éva elemzésében világosan
látjuk, hogy milyen hosszú munkával
próbálja meg a kádári titkosszolgálat és
majd az ő intenciójuk nyomán dolgozó
ügyészség és bíróság megkonstruálni, hogy
itt valójában „csoportról” van szó. A ’csoport’
a titkosszolgálat visszatérő konstrukciója
volt. Érezzük, hogy a modern hálózatkutatásnak
nem véletlenül volt egyik kiindulópontja
a titkosszolgálati munka. Az emberek
közti kapcsolatokból feltételezett ilyen-olyan
rendszerellenes csoportok konstrukciója a
forradalom utáni években is kulcsmozzanat.
Tudjuk, hogy a börtönből szabadult Mérei
azután, a ’60-as években hogyan válik – kétségkívül
korábban is megvolt szociálpszichológiai
identitását kiteljesítve – a magyarországi
csoportkutatás és csoportdinamika
vezéralakjává. Majdnem azt lehet mondani,
hogy egy olyan végzetet látunk, ahol a csoport
először jelenik meg úgy, mint szemantikai
és kognitív konstrukció, mint a rendőrök
meglehetősen doktriner és koncepciós
törekvése, hogy azután Mérei a szabadság
világában valóban a csoportok ideológusává
és mérnökévé váljon a szociometria és a
pszichodráma világával. A csoport a börtönőrök
és az autoriter gondolkodás számára
ugyanúgy központi kategória, mint
ahogy kategória a szocialista hivatalos ideológia
számára, gondoljunk a közösség fogalom
és kifejezés nagy karrierjére, amely
központi jelentőségű az emberi kapcsolatok
tényleges vizsgálói számára is.
A könyv harmadik hőse Szalai Sándor. A
pszichológiával és a pszichológusokkal mindig
is érintkezésben lévő Szalai annakidején
a doktori értekezését a pszichoanalízis filozófiai
alapjairól írta. 30 éven keresztül áll a
kádári titkosszolgálat érdeklődésének előterében.
Részletesen bemutatja a könyv, hogy
hogyan próbálják meg 1957-től kezdve,
egy-két éven keresztül, a Mérei-csoporthoz
mintegy hozzácsapva, a Hungaricus ügy szálain
keresztül letartóztatni, s mennyire nem
sikerül ez. Ezért azután ügynökeiken keresztül
megpróbálják diszkreditálni Szalait,
ismét csak többlépcsős tudatelméleti lépéseket
használva. Elterjesztik róla, hogy valójában
ő a rendőrspicli. Szalai azonban meglehetősen
egyenes és meglehetősen direkt modorával
még ezen is átlát. Drámai jelenetek
rekonstruálódnak a könyvben az ügynökjelentésekből,
ahol Szalai az ő rosszhírét keltő
rendőrspiclit szorítja éppenséggel sarokba.
A könyv számos kisebb tanulmánya, a
Szilárd Leó számára készített operatív célú
libamájjal, Eörsi István korai verseinek
rendőri előtérbe helyezésével, a külföldiek
magyarországi megfigyelésével igen undorítónak
mutatja a kádári titkosszolgálatot,
nemcsak az ’56 utáni megtorlásokban (a
Könyvismertetések 445
Mérei-féle és az első Szalai-megfigyelés tárgya),
hanem egészen a ’80-as évekig. Gál
Éva azt is megmutatja, hogy nem igaz az az
önvédelem, amely szerint ártatlan jelentések
vannak. A hálózat masinériájában a mégoly
ártatlan besúgói jelentések is felhasználhatóvá
s a gonoszság forrásaivá válhatnak.
Egy emberi tartásában tiszta könyvről
van szó, amely ugyanakkor nagyon jól megírt.
Az erkölcsi ítélkezést ránk hagyja. Nincs
benne semmi szájbarágás, csak pontos filológia.
A pontos filológia a pszichológiatörténész
számára egyrészt a sorsok rekonstrukciója
szempontjából alapvető jelentőségű,
másrészt azért, mert megmutatja, hogy
a hekusok és áldozatok bújócskájában hogyan
játszanak egymással többszörös tudatelméleti
játékot a szereplők, s hogyan lehet
ebben a sokszoros tulajdonítós játékban
mégis tisztának maradni.
Pléh Csaba
EKF
MICHEL JOUVET: De la science et des rêves.
Mémoires d’un onirologue
Paris: Odile Jacob, 2013, 312 oldal
A könyv kiváló tudománytörténeti és tudományszociológiai
mű a modern alváskutatás
egyik, még mindig élő, közel 90 éves klaszszikusától.
Michel Jouvet, a Lyoni Egyetem
Alváskutatási Laboratóriumának vezetője, a
20. század közepén, a ’60-as években, a paradox
alvás elméletének részletes kidolgozója
volt. Könyvében egyszerre mondja el
szellemesen a francia neurobiológus élettörténetét,
meglehetősen érdekes kalandokba
ágyazva, illetve saját felfedezéseinek lényegét
és helyét a 20. századi alváskutatásban.
Jouvet életrajzát nem szisztematikusan követhetjük
nyomon a könyvben, hanem a
paradox alváskutatásának különböző fázisaihoz
kapcsolva. Ez az állandó átmenet a tudományos
elemzés, olykor az ismeretterjesztés,
sokszor az igazi szaktudományos vita
és az egyéni közeg között izgalmas olvasmánnyá
teszi könyvét. A néhol csapongó
életrajzi részletek sok mindent elárulnak
Jouvet-ről mint emberről. Jouvet az eltökélt
szabad francia értelmiségi jellegzetes példája.
Fiatalkorában orvoskarra készülő elitgimnazistaként,
majd kezdő medikusként is
sokszor találkozik a német megszállás megaláztatásaival.
A megaláztatásokat ez az ifjúság
igen kevéssé tűri, úgyhogy maquisardnak,
ellenállónak áll, majd a francia szabad
hadsereg katonájaként harcol mint felcser.
Jár Elzászban, Dél-Németországban, hogy
azután megszálló katona legyen Olaszországban
és Ausztriában. Jouvet nem patetikus
hősként írja le magát – éppen ez a szimpatikus
ebben a hősies életmódleírásban –,
hanem fiatal francia katonaként, akinek
egyik gáláns bécsi kalandja (őrség közben
rajtakapják egy osztrák nővel) hadbírósággal
fenyegeti, hogy azután békésen visszakerüljön
medikusnak Franciaországba. Ez
az állandó ingadozás a mondén élet frivolitása
és a tudós szabad életmódja közt jellemzi
mindvégig a könyvet. Jouvet kedvelt
visszatérő témája például, saját álmainak
elemzésében is, az erotikus mozzanat pontos
lokalizációja a tényleges szexuális aktivitáshoz
képest. Vagy, az álomban megélt kalandok
szisztematizálása, a nők ismerőssége,
ismeretlensége az álmodó valós kapcsolatai
függvényében és így tovább. Kedvenc témája
mind az embernél, mind a patkányoknál,
macskáknál, sőt a delfineknél is, az erekció
446 Könyvismertetések
és a paradox alvás kapcsolata, ami ebben a
könyvben nem egyszerűen mint tudományos
téma, hanem ugyancsak mint egy frivol
felhang jelenik meg.
A könyv jellemzője, hogy megmutatja a
szép és izgalmas kapcsolatokat – ma azt
mondanánk – a szabadságharcos, felszabadítói
múlt és a korai sikerek között. A francia
tudományos életben, a háborút követő
nehézségek közepette Jouvet számára meglepően
könnyű volt kapcsolatot teremteni,
nem csupán egyszerűen az amerikai kollégákkal,
hanem a NATO tudományos adminisztrációjával,
akik számára – és Jouvet ezt
ismét nem dicsekvően mondja el – mint egykori
harctéri hadviselt ember igen kiváló tudományos
kapcsolatot jelentett. Így kapott
műszereket lyoni laboratóriumába, és így sikerült
igen hamar megismerkednie Magoun
Los Angeles-i laboratóriumával. Magoun
laboratóriumán keresztül pedig egyik híres
publikáló partnerével, Hernández-Peónnal.
Jouvet első, tankönyvi hírességű kutatásai
pontosan ezzel kapcsolatosak. A kiváltott
potenciál felülről-lefelé vezérlése a szelektív
figyelem egyik alapmechanizmusa az ő
klasszikus kísérletei óta.
Jouvet eredetileg, még egyetemistaként
egyfolytában ingadozott kétféle szakmai érdeklődés
közt. Már mint pszichiáter és
idegsebész szakorvos nem foglalkozhatott a
másik szakma iránti érdeklődésével: szeretett
volna ugyanis etnográfus is lenni. Ez az
etnográfiai érdeklődése végig megjelenik a
könyvben. Jouvet tudományos munkáját
kétféleképpen mutatja be. Neurobiológusként
a paradox alvás problematikáját állítja
előtérbe. Visszatérő ellenfele a REM-alvás
teoretikusainak világa. Jouvet számára, amikor
különböző fajokat, illetve az ontogenezist
vizsgálja az alvási szakaszok kibontakozásában,
nagyon fontos kérdés, hogy a paradox
alvás az izomtónus elvesztését jelenti,
és nem definíciós jegye a gyors szemmozgás.
A paradox alvás ugyanis megfigyelhető
olyan állatfajoknál is, ahol ezt egyáltalán nem
kíséri szemmozgás, sőt, ahol egyáltalán nincsen
szemmozgás. Jouvet a paradox alvás
funkciójával kapcsolatos s azóta is meglévő
vitákat, igen szimbolikusan, mint saját álmaiban
megjelenő vitákat, mint képzeletbeli,
megálmodott vitakonferenciákat tárja fel.
Világossá teszi, hogy számára 60 év kutatása
után is az alapvető mozzanat az, hogy a paradox
alvás az ébrenlét és a mély alvás között
egy másik állapota az idegrendszer
működésének, s mind anyagcsere-értelmezései,
mind különböző információfeldolgozásai,
illetve pszichológiai értelmezései ebből
a különleges állapotból kellene hogy kiinduljanak.
Jouvet, amellett hogy részletesen
bemutatja a különböző fajokkal és különböző
életkorú babákkal és gyerekekkel
végzett alváskutatásainak összegzését, mint
álomelemző kultúrakutató is megjelenik. E
tekintetben nem idegenkedik a pszichoanalitikus
hatásoktól sem. Számos kikérdezéses
alváskutatást végez írástudatlan népek képviselőivel.
Kíváncsi arra, hogy vajon egyetemes
mintázatokat mutat-e a paradox alvás
statisztikája. Nagyjából az derül ki, hogy
igen, bár néhány megfigyelt afrikai törzs
fiataljainál a paradox alvás szélső statisztikai
értékeit mutatja, szemben a szokványos százalékokkal,
de azért az eredmény még épp
belefér a mi statisztikáinkba. Furcsa hatásokat
mutat ki a manifeszt álomtartalmak téri
és idői lokalizációjával kapcsolatban. Általában
azt találja, hogy sok olyan helyzet van,
amikor kifejezetten „kitaszítja tudattalanunk”
(ez Jouvet saját kifejezése) a közvetlen
élmények megjelenítését. Így például
űrhajósok szinte sosem álmodnak űrbéli
környezetükről, hanem mindig földi környezetről
álmodnak, vagy Párizsban, a néhány
hétre, néprajzi kikérdezésre odakerült
afrikaiak nem Párizsról álmodnak, hanem,
beszámolóik szerint, mindig afrikai közegről
és így tovább. Az idői eltolódásokkal
kapcsolatban még nem feloldott, de spekulatív
megfigyelést is tesz saját, mintegy 2000
álmának elemzésével. Ennek lényege a heti
ritmus megjelenése az álomtartalmakban.
A közvetlen élményalapú történések néhány
nap után lecsökkennek, hogy azután 7 nap
után újra megjelenjenek. A jelenségért talán
valamiféle biokémiai folyamat kell hogy felelős
legyen, valamiféle konszolidáció – gondolja
Jouvet. Maga azonban nem ad választ
Könyvismertetések 447
a kérdésre, inkább arra törekszik az ilyen
szubjektív kutatásoknál, hogy világosan megmutassa
az álomtartalmak komplex meghatározottságát.
Jouvet könyve igazi csemege mind a neurobiológia
iránt érdeklődőknek, mind pedig
azoknak, akik szeretnének egy igazi komplex,
egyszerre emberi és egyszerre természettudományos
attitűdöt használó guruval megismerkedni.
Pléh Csaba
EKF
PAUL BLOOM: Just Babies: The Origins of Good and Evil
New York: Crown Publishers, 2013, 274 oldal
Paul Bloom a Yale Egyetem pszichológiaprofesszora,
a kognitív tudományokban
meghatározó jelentőségű Behavioral and
Brain Sciences c. folyóirat társfőszerkesztője.
Bloom foglalkozott már nyelvelsajátítással
és a társas kogníció fejlődésével is. Legutóbbi
könyve, az Élvezetek titka címmel magyarul
is megjelent 2011-ben. Legújabb – inkább
a nagyközönségnek, semmint pszichológus
kollégáknak szánt – könyvében (elsősorban)
fejlődéspszichológiai megközelítésből
vizsgálja az emberi moralitás mibenlétét.
Mind az erkölcsfilozófia (Hobbes, Locke),
mind pedig az erkölcspszichológia (Skinner,
Piaget, Kohlberg) meghatározó irányzataira
jellemző volt, hogy az újszülöttekre mint
amorális egoistákra tekintettek. Hobbes szerint
például az erkölcsi rendszerek feladata
nem más, mint a szükségszerűen önző egyének
kordában tartása. Skinner úgy vélekedett,
hogy a követendő erkölcsi normákat a
társadalom által díjazott viselkedési minták
határozzák meg. Kohlberg hatszakaszos elméletében
az első szakaszban kizárólag a
büntetés elkerülésére irányuló motiváció
határozza meg, amelyek a megengedett, és
melyek a tiltott cselekedetek. Ezekkel a nézetekkel
szemben Bloom álláspontja szerint
az emberi erkölcsi érzék egyes meghatározó
aspektusait nem tanulás által sajátítjuk el,
így az erkölcsös viselkedést korántsem csak
az absztrakt erkölcsi szabályoknak való engedelmeskedés
teszi lehetővé. Talán vehetjük
az előbbi álláspontot Bloom alaptételének,
mégis, a könyv tartalmilag korántsem
merül ki a csecsemők veleszületett morális
érzékének taglalásában.
Az első fejezetben Bloom bemutatja a laikus
olvasónak a csecsemők vizsgálatának
modern paradigmáit (preferenciális nézés,
habituáció), az ezekkel járó nehézségeket,
és bekukkanthatunk saját laboratóriumának
munkájába is. Ebből talán a legizgalmasabb
az a kutatássorozat, melyben Bloomék azt
vizsgálják, hogy a csecsemők kívülállóként
mennyire képesek mások viselkedésének
megítélésére. Megtudjuk, hogy 6–10 hónapos
korban már képesek vagyunk különbséget
tenni segítő és ártó magatartás között,
továbbá azt is, hogy a másokkal szembeni
negatív viselkedést – a pozitívval ellentétben
– már három hónaposan is felismerjük – ez
az ún. negativity bias.
A második fejezetben Bloom rámutat,
hogy a csecsemő morális érzéke nem csupán
abból a képességből áll, hogy képes
mások viselkedésének kiértékelésére, hiszen
az egyedfejlődés során egyes meghatározó
társas-érzelmi reakciók is hamar működésbe
lépnek. Ezek közül a legérdekesebb talán
az együttérzésre való hajlam, ami kapcsolatba
hozható bizonyos korán megjelenő
448 Könyvismertetések
társas viselkedési mintázatokkal is, mint
például a vigasztalás és a spontán segítés.
Bloom különbséget tesz empátia (empathy)
és együttérzés (compassion) között. Míg az
előbbi nem más, mint mások vélt érzelmi
állapotainak automatikus, gyengített formában
való átélése, az utóbbi elsősorban
motivációként szolgál arra, hogy segítsünk a
másikon, ha úgy érezzük, bajban van. Az
együttérzés csábítóan egyszerű magyarázata
sokak szerint a következő: tükörneuronjaink
segítségével empátiát érzünk a másik
iránt, és az átérzett fájdalomtól meg akarunk
szabadulni, ezért cselekszünk. E szerint
a népszerű elmélet szerint az együttérzést
egy alapvetőbb pszichológiai mechanizmusra,
azt pedig egy idegi mechanizmusra,
a mások megsegítésére való hajlamot
pedig az önérdek érvényesítésére való
hajlamra vezethetjük vissza. Bloom mindkét
elmélettel szemben szkeptikus: az empátia
tükörneuronos elmélete több okból is sántít
(például a tükörneuronok az agy más területein
találhatók, mint az empátia idegi korrelátumai),
az együttérzés és az empátia közötti
kapcsolat pedig kifinomultabb, mint
sokan feltételezik. Például az együttérzés és
a mások megsegítésre való hajlam egyes
esetekben operatív az empátia hiányában is
(lehet erős motivációnk arra, hogy segítsünk
valakin, anélkül hogy átélnénk az illető
fájdalmát) – és fordítva (az empátia ösztönözhet
arra is, hogy segítés helyett elfordítsuk
a tekintetünket).
A harmadik fejezetben Bloom egyebek
mellett az igazságosságra való késztetésünket
vizsgálja. A hetvenes években végzett
kutatások alapján tudjuk, hogy az iskoláskorú
gyermekek számára az igazságosságot
többnyire a javak egyenlő elosztása jelenti.
Egyes frissebb kutatások arra utalnak, hogy
ez az úgynevezett egyenlő elosztásra irányuló
elfogultság (equality bias) bizonyos formában
már tizenöt hónapos korban is megmutatkozik.
Következtében a 6-10 hónapos
csecsemők a javakat egyenlően elosztó harmadik
személyeket preferálják az egyenlőtlen
elosztókkal szemben, és később ők is
hajlamosak lesznek a javak egyenlő elosztásra,
sőt sokszor még arra is képesek, hogy
elpusztítsanak fennmaradó javakat, ha az
egyenlő elosztás nem lehetséges. Bloom
azonban rámutat, hogy ezen kísérletek alapján
még korai lenne levonni azt az optimista
következtetést, miszerint természetünknél
fogva egalitariánusok vagyunk, az itt tárgyalt
kísérletek ugyanis kizárólag olyan eseteket
vizsgáltak, ahol a javakat mások között
osztották el, illetve kellett elosztani.
Ezen a ponton Bloom átevez a pszichológia
vizeiről a kulturális antropológia és a
viselkedési közgazdaságtan vizeire. Az antropológus,
Christopher Boehm munkájából
kiderül, hogy a ma meglévő vadászó-gyűjtögető
társadalmak az anyagi javak elosztásában
sokkal kiegyensúlyozottabbak, mint a
modern társadalmak nagy része (persze sok
tekintetben – például a nők egyenjogúsága
és az erőszakos halált halók aránya szempontjából
– ezek a társadalmak bőven mögöttünk
járnak). Ez a kiegyensúlyozott
struktúra kétféleképpen érhető el: vagy
mindenki motivált a javak egyenlő elosztásában,
vagy mindenkit a saját javai érdekelnek,
így a javak szerinti egyenlőség – ha
megvalósul – a társadalom emergens tulajdonsága.
Bloom (és Boehm) szerint minden
jel arra utal, hogy az utóbbi mechanizmus
van működésben (hiszen az előbbi elvből kiindulva
a modern társadalmak sem lennének
kevésbé egyenlők).
A másik idekapcsolódó tudományág a viselkedési
közgazdaságtan. A diktátor játékokból
kiderül (már nem először a viselkedéstudományok
történetében), hogy az emberek
nem „tökéletesen” racionálisak. Mikor
lehetőségük van elosztani egy összeget
saját maguk és egy másik (ismeretlen) személy
között, akkor általában nem tartják
meg maguknak az összes pénzt, hanem átlagban
20–30%-át odaadják a másik személynek.
Ennek alapján megint csak lehetnénk
optimisták (bár az 50%-tól már így is
messze vagyunk), de Bloom ismét szkeptikus,
és ezt további kísérletek bemutatásával
meg is indokolja. Ezekből ugyanis az derül
ki, hogy minél feltűnőbben figyelik a vizsgált
alanyt, az annál nagyobb összeget ajánl
föl a másik személynek. Továbbá megtudhatjuk
azt is, hogy 3–5 éves gyermekek is
Könyvismertetések 449
sokkal inkább hajlamosak akkor panaszkodni,
ha édességek vagy matricák egyenlőtlen
elosztásában ők húzzák a rövidebbet (ez a
többgyerekes szülőket és a nagycsaládban
élőket talán kevéssé éri meglepetésként).
A negyedik fejezetben az erkölcsi érzéknek
egy további árnyoldalával is megismerkedhetünk.
Már az újszülöttek különbséget
tesznek az idegenek és az édesanyjuk között
(például szag és hang alapján), és preferenciális
nézés kísérletekből kiderül, hogy a
csecsemők három hónapos korra már nemcsak
az édesanya arcát, hanem az őket körülvevő
emberek etnikumát is előnyben részesítik
más etnikumokkal szemben. A szociális
fejlődés során más aggasztó jelek is
felütik a fejüket. Az egyik – az Egyesült Államokban
elvégzett – kísérletben például
egy többféleképpen értelmezhető fényképet
mutattak hatéveseknek, melyen egy fehér
és egy fekete gyermek látható, és az egyikük
fájdalmas arcot vág (a szerepek elosztását
szisztematikusan változtatták). A fehér gyermekek
nagyobb arányban jutottak arra a
következtetésre, hogy a fekete gyermek bántotta
a fehéret, mint fordítva. Az a naiv következtetés
azonban, miszerint született raszszisták
vagyunk, szerencsére nem indokolt.
Az előbb említett hatás például eltűnt, mikor
vegyes etnikumú iskolákban állították a
gyerekeket ugyanez elé a feladat elé (ez tanulságos
lehet nekünk, magyaroknak is).
Az ötödik fejezet az undor és a moralitás
kapcsolatát vizsgálja. Ez a témakör is
aggasztó implikációkkal terhes. Ezek egyike
abból következik, hogy az fizikai és a morális
undort hajlamosak vagyunk összemosni.
Kisebbségben lévő embercsoportok elnyomásakor
az elnyomók gyakran hangoztatják,
hogy a kérdéses embercsoport tisztátalan.
Ezzel sokakban azt az érzést keltik,
hogy a kisebbségben lévő csoporthoz tartozó
egyének morálisan alacsonyabb rendűek,
tehát nem rendelkeznek a többség erkölcsi
státuszával. A helyzetet csak rontja, hogy a
kérdéses kisebbség tagjai könnyen találhatják
magukat egzisztenciálisan hátrányos
helyzetben, aminek következtében az is előfordulhat,
hogy rosszabb higiéniával rendelkeznek
az átlagnál – ez pedig a többség
szempontjából egyfajta pozitív visszacsatolást
eredményez, és megnehezíti vagy ellehetetleníti
az emancipációt. Az undor és a
moralitás kapcsolatát empirikus kutatások is
alátámasztják. Például azok, akikben könynyebben
felkelthető az undor érzése, hajlamosabbak
kevésbé elfogadóak lenni egyes
embercsoportokkal – például a bevándorlókkal
– szemben. Az erkölcspszichológia
ugyan elsősorban (illetve egyesek szerint
kizárólag) leíró tudomány, nehéz megállni,
hogy Bloommal együtt levonjuk a következtetést:
az undor nem jó irányadó, ha morális
döntésre kerül sor.
A hatodik fejezetben Bloom egy, az erkölcspszichológiában
gyakran mellőzött témakörrel
foglalkozik: a család kiemelt szerepével
az erkölcsi életünkben. Ez a huszadik
század második felében megjelenő evolúciós
elméletek (mint például a rokonszelekció)
ismeretében talán meglepő, mégis,
Richard Shweder háromkomponenses vagy
Jonathan Haidt ötkomponenses moralitáselméletéből
hiányzik a család, a szövetségesek
és az idegenek megkülönböztetése.
Bloom Haidt és Shweder elméletével nem
annyira versengő, mint inkább azokat kiegészítő
elképzelése szerint az egyén morális
köre evolúciós szempontból a következő
módon rendeződik be: az első kör a családtagokat,
a második az ismerősöket (vagyis a
saját csoport/törzs tagjait), a harmadik pedig
az idegeneket tartalmazza.1 A család
morális körét a törődés, a segítés és a kötelesség,
a csoport morális körét pedig a hűség
és a reciprocitás jellemzi. Nincs azonban
semmi automatikusan megjelenő motiváció,
ami arra ösztönözne, hogy az idegenekkel
szemben erkölcsösen viselkedjünk. Ezt kizárólag
a kultúra verheti belénk, és az is csak
hézagosan. Ennek a következménye például
a felismert áldozathatás (identified victim
1 Azt is mondhatnánk, hogy csupán hangsúlykülönbség van Bloom és Haidt között, hiszen Haidtnál
az első kettő – a törődés/ártalom, illetve becsületesség/reciprocitás – a Bloom család és az ismerősök köreivel
hozható közeli kapcsolatba: az előbbi két morális mag filogenetikailag a Bloom által hangsúlyozott
kategóriákra vezethető vissza (lásd HAIDT, 2012, 6–7. fejezet).
450 Könyvismertetések
effect): nagyobb késztetést érzünk arra, hogy
egyetlen olyan rászorulónak adományozzunk
pénzt, akit – például egy fénykép, tulajdonnév
és személyleírás segítségével –
részletesen bemutatnak nekünk (és ezzel bevonnak
a másodlagos morális körünkbe),
mint arra, hogy akár több olyan rászorulón
segítsünk, akikről csak hallásból értesülünk,
nevek említése nélkül. Egyes erkölcsfilozófusok
– mint például Peter Singer és Peter
Unger – hatásosan érvelnek amellett, hogy
az ilyen különbségek morális szempontból
irrelevánsak. Ezzel az erkölcsi érzékünk
újabb korlátaival kell szembesülnünk.
Az utolsó fejezet, a Hogyan legyünk jók?
(How to be Good?) a könyv talán legizgalmasabb
része. Itt Bloom azt vizsgálja, hogyan
léphetünk előre a morális/társadalmi fejlődés
rögös útján – más szóval az imént említett
Peter Singer metaforájával élve hogyan
bővíthetjük ki morális körünket. A fentiekben
már utaltam a leíró és a normatív tudományok
között a sokak által hangsúlyozott
szakadékra, és egy pszichológiai folyóiratban
talán nem is számítanánk normatív
javaslatokra. Bloom könyvét azonban nem
csupán (és talán nem is elsősorban) kísérleti
pszichológus kollégáinak írta, így nincs is
oka rá, hogy megelégedjen a tények leírásával.
Öt lehetséges faktort emel ki: a személyes
kontaktust, a közös célokért való
küzdést, a fiktív történetek lehetséges hatását
és a vallás, és a racionális gondolkodás
szerepét. A modern erkölcspszichológia intuícionista
fordulata óta (HAIDT, 2001) talán
ez utóbbi szerepe a legizgalmasabb kérdés.
Arról nem is beszélve, hogy a morális
érzék könyvben felsorolt komponensei talán
kizárólag automatikus érzelmi reakciók,
így felmerül a kérdés: mi itt a racionális
gondolkodás szerepe?
Bloom már máshol kifejtette (pl. BLOOM,
2010), hogy fejlettebb erkölcsi elvek megszületéséhez
(rabszolgaság intézményének
eltörlése, bizonyos személyjogok kiterjesztése
az állatokra) szükséges a racionális gondolkodás.
Véleményem szerint Haidt modellje
képes lehet arra, hogy ezeket a gondolkodási
váltásokat megmagyarázza (lásd
HAIDT, 2001, 815/Fig. 2), hiszen nem kizárt,
hogy az érzelmi reakciók szükségesek az erkölcsi
korszellemváltás elindításához – még
ha (főleg hosszú távon) nem is elégségesek
az új korszellem fenntartásához. Bloom
azonban fontos publikációs torzításra hívja
fel az olvasó figyelmét (ami talán elsősorban
a tudóskollégákat érinti). Ez abból következik,
hogy a folyóiratok (nem utolsósorban
magas impaktfaktorú folyóiratok) elsősorban
a szenzációs/izgalmas eredményeket
szeretik közölni, így azok a kutatások vannak
előnyben, amelyek az emberi viselkedésnek
egy irracionális aspektusát fedik fel
(például azt, hogy rendetlen íróasztalnál
ülve szigorúbban ítélünk meg egy erkölcsi
kihágást). Ha kísérletem eredménye arra
utal, hogy egy adott helyzet ésszerű mérlegelése
jelentősen befolyásolja a kísérleti személyek
erkölcsi döntését, hátrányban vagyok,
hiszen bárkit megállítok az utcán,
megmondja nekem, hogy azért hozom meg
a döntést, mert előtte úgy döntöttem, hogy
meghozom.
Ebben a könyvismertetőben csak szemezgettem
az itt található érdekfeszítő kísérletek,
gondolatok és elméletek között: az
olvasó rengeteg izgalmas dolgot találhat
még ebben a könyvben, mely az anekdotikus
stílus és a közvetlen hangvétel következtében
nagyon könnyen olvasható. Talán
egy kicsit túl könnyen is, hiszen a referenciák
végjegyzetekben szerepelnek csak (ezért
a felhasznált irodalmat sem böngészhetjük
kedvünkre), ráadásul a szövegben nincs jelölve,
melyik információhoz tartozik szakirodalmi
utalás, ami folytonos hátralapozgatáshoz
vezet azoknál, akik az eredeti publikációkra
is kíváncsiak.
Összességében üdítő Bloom kiegyensúlyozott
és jól átgondolt megközelítése.
Hobbes azt gondolta, javíthatatlan egoisták
vagyunk, Rousseau azt, hogy a társadalom
által megrontott született egalitariánusok.
A sokféle tudományágból Paul Bloom által
összeválogatott kutatások alapján azonban
sokkal szubtilisebb képet kapunk az emberi
természetről, melyben megfér egymás mellett
önzés és altruizmus (és még sok minden
más is). Hume és Moore óta sokan szkeptikusak
a moralitás tudományos vizsgálatával
Könyvismertetések 451
kapcsolatban, mégis talán (például a negyedik
és az ötödik fejezet tanulságait szem
előtt tartva) egyetérthetünk Csehovval, amikor
megjegyzi: „Az ember csak jobbá fog
válni, ha megmutatod neki, milyen.” Bloom
új könyvében jó pszichológusként remek
idegenvezetőnek bizonyul ebben a vállalkozásban.
Ezek után már csak abban reménykedhetünk,
sokan elolvassák ezt a könyvet –
és persze abban is, hogy Csehovnak igaza
volt.
Kürthy Miklós
IRODALOM
BLOOM, P. (2010). How do morals change? Nature, 464, 490.
HAIDT, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist model approach to moral
judgment. Psychological Review, 108, 814–834.
HAIDT, J. (2012). The Righteous Mind: Why Good People are Divided by Politics and Religion. New York:
Pantheon Books.
DIENES ZOLTÁN: Mitől tudomány a pszichológia?
A tudományos és statisztikai következtetés alapjai
Budapest: Akadémiai Kiadó, 2013, 252 oldal
Márton – mint egyébként eseménytelen életének
legtöbb napján – azon az ezerhatszázkilencvenhetes
ausztrál nyári délutánon is
jól megérdemelt napfürdőjében lubickolt a
tó vizén. Lustán nyújtózott egyet, szárnyait
a magasba tárta, lábacskáit pedig a víz mélye
felé nyújtogatta. Épp mikor már lábujjai
végén buggyant ki a nyújtózkodás jóleső érzése,
hirtelen egy tompa puffanásra lett figyelmes.
Körülnézve észrevette, mi történt:
a közelben tartózkodó holland felfedező
leesett a székéről.
Márton ugyanis fekete hattyú volt. A holland
felfedező pedig – és ezerhatszáz évre
visszamenő összes őse – úgy lett nevelve,
hogy a hattyú, és minden hattyú márpedig
fehér. Olyan nincs, hogy fekete hattyú.
Most mi legyen? Mégis miben higgyen?
A felfedező számtalan magyarázaton törte a
fejét. Tüntesse el a madarat? De mi van, ha
nincs egyedül? Publikálja felfedezését, vállalva
ezzel, hogy hősként ünneplik, vagy –
és ez ugyanolyan valószínűnek tűnt – igen
gyorsan nevetségesnek, sőt hazugnak fogják
tartani? (Esetleg megvizsgálja, nem került-e
némi varázsszer a kávéjába, ami még a hollandokénál
is jobb?)
A trauma olyannyira mélyrehatónak bizonyult,
hogy egyetlen megküzdési módnak
az tűnt, hogy Márton – talán éppen saját
tollával – beírta magát a tudományfilozófia
történetébe. Ha Márton hattyú, és minden
hattyú fehér, akkor Márton nem lehet hatytyú.
Ha viszont a hattyúság kritériumai közül
nagylelkűen (a politikai korrektség
okán…) kivesszük a tollszín kívánalmát, akkor
Márton – csontozata, csőre és magatartása
alapján – igenis hattyú. De ehhez módosítanunk
kellett a kategória kritériumait.
Másképp megfogalmazva: vajon a bizonyíték
(Márton létezése) megcáfolja-e az elméletet
(hattyúság)? És mitől lesz egy jelenség
magyarázata elfogadható? Mikor jobb az
egyik magyarázat a másiknál? Ezekre a
452 Könyvismertetések
kérdésekre keresi a választ Dienes Zoltán
könyve hattyún innen, és azon túl.
A könyv öt fejezete közül három foglalkozik
tudományfilozófiai nézetek ütköztetésével.
Karl Popper tudomány és nemtudomány
között húzódó demarkációs vonala
adja az első fejezet témáját. Popper szerint
mind a Márton, mind pedig a hattyúság
megfigyelések. Megfigyelésnek pedig nem
létezik cáfolata, ezért nem is lehet tudományos,
hiszen tudományos csak egy elmélet
lehetne. De a cáfolhatóság kritériumából
következik például az is, hogy ha csupán azt
írjuk le, hogy „A korrelál B-vel”, az nem üti
meg a tudományos hipotézisektől elvárható
szintet.
A második fejezetben vázolt elmélet atyja,
Thomas Kuhn alapvetően nem hitt abban,
hogy az igazság fogalma alkalmazható
lenne a tudományos elméletekre, és szkeptikus
volt a tények objektív voltával, valamint
megismerésének lehetőségével kapcsolatban
is. Ugyanebben a fejezetben Lakatos
ennél is tovább megy: véleménye szerint
minden elmélet eleve cáfolva született. Lakatos
azonban ennél konstruktívabb kritikával
is előáll: minden elméletnek van egy
„kemény magja”, amit „tilos” cáfolni, és egy,
hipotézisekből álló „védőöve”, ami tesztelhető
és cáfolható.
A harmadik fejezet „darabjaira szedi” a
Neyman–Pearson-féle statisztikaelméletet és
hipotézisvizsgálatot. Az alapvető ellentmondások
a valószínűség kétféle értelmezéséből
adódnak. A szubjektív valószínűség egy vélekedésben
való meggyőződés mértéke, amelyből
többek között a bayesiánus megközelítés
következik. Az objektív értelmezés szerint azonban
a valószínűség nem a tudatállapotaink
függvénye, hanem a világ tulajdonsága, azaz
a hosszú távú relatív gyakoriság. A gyakoriság
fogalmát azonban csupán egy kollektíva
esetében tudjuk használni, egyedi
eseményekkel kapcsolatban nem. És éppen
itt van a logikai ellentmondás: a hipotézis
ugyanis egyedi eseménynek számít, melynek
– elviekben – nincs valószínűsége. A hipotézis
egyszerűen igaz vagy hamis. Mivel
azonban a valószínűség mértéke több információt
hordoz, mint az igaz-hamis döntés,
ezért tudományos szempontból a valószínűség
becslésének irányába lenne bölcs
elmozdulnunk. Persze a statisztikai erő kontroll
alatt tartása, valamint a konfidenciaintervallumok
közlése némileg tud lendíteni
a hipotézisre vonatkozó döntésünk megbízhatóságán,
de valljuk be, ez még nem az
igazi. A hipotézisvizsgálat ráadásul gyenge
elméletalkotásra ösztönöz.
Erre – mintegy megoldási kísérletként –
született a szubjektív valószínűség kiszámításának
módszere, a bayesiánus megközelítés,
mely a negyedik fejezetben kapott helyet.
Thomas Bayes egyébként egy, a 18. század
elején élt nonkonformista lelkész volt,
aki azon a problémán dolgozott, hogy hogyan
tudhatjuk meg hipotézisünk valószínűségét
bizonyos adatok ismeretében. A Bayestétel
alapja azon összefüggés, miszerint a
poszterior valószínűség (a hipotézis valószínűsége
az adatok függvényében) arányos a
likelihood (annak a valószínűsége, hogy ezeket
az adatokat kapom, ha a hipotézisem
igaz) és a prior valószínűség (a hipotézist
mennyire tartottuk valószínűnek az adatgyűjtést
megelőzően) szorzatával. [Vizuálisabb
típusoknak íme képlettel: P(H|A) arányos
a P(A|H) × P(H)-val, ahol P = a valószínűség,
H = hipotézis, A = adatok]. A
bayesiánus megközelítés tehát magában
foglalja nemcsak az adatokból nyerhető, a
hipotézisre vonatkozó információértéket
(likelihood), hanem az előzetes tanulmányok
által közölt információt is (vagyis a némi
szubjektivitást magán hordozó prior), és
ezek alapján tesz egy jóslatot az aktuális hipotézisünk
„jóságára”. A pontos számítások
egyébként elvégezhetőek a könyv útmutatásai
alapján, de manapság több online eszköz
is hozzáférhető (többek között Dienes honlapján),
ha nem akarunk bajlódni a matematikával.
Persze azok sem fognak csalódni,
akik hiányolják a szignifikanciavizsgálat adta
megnyugtató érzést: a Bayes-faktor segítségével
ugyanis – ha nem is igaz-hamis döntéssé
avanzsálva, de – meghatározhatjuk,
hogy a hipotézisre vonatkozó következtetésünk
alapján mennyire bízhatunk elméletünk
helyességében. Arról is olvashatunk a
könyvben, hogy a bayesiánus megközelítést
Könyvismertetések 453
mennyiben befolyásolja az elemszám, a
megállási szabályok, valamint a – látszólag
véletlenszerű – körülmények alakulása.
A szemfüles olvasó észrevehette a sorok
között megbúvó apró (?) ellentmondást.
Popper szerint ugyanis egy prior adta szubjektivitásnak
nem lenne helye a tudományban,
hiszen így az elmélet soha nem lesz cáfolható.
A logikus megoldás a prior kikerülésében
rejlik, még ha ezzel el is veszítjük az
előzetes szakirodalmi adatokból levonható
információértéket. Eme probléma megoldására
született a likelihood megközelítés
Fisher, majd Royall tollából, amelyet az ötödik
fejezetben olvashatunk. A likelihood
elgondolás szemléltetésére álljon itt Dienes
rövidített példája.
Arra vagyunk kíváncsiak, hogy két különböző
típusú meditáció közül melyik a
hatékonyabb hangulatjavító. Megkérünk 20
vizsgálati személyt, hogy fél-fél órát meditáljanak
minden reggel. Meditáció alatt a
napok felében gondoljanak arra, hogy segítenek
valakinek („látványmeditáció”), a maradék
napokon pedig arra kérjük őket,
hogy úgy meditáljanak, hogy nem gondolnak
semmire („üreselme-meditáció”). Tegyük
fel, hogy a tapasztalatok alapján 20
emberből 14 a látványmeditációt részesítette
előnyben, a maradék 6 pedig az üreselme-
meditációt. A hagyományos, Neyman–
Pearson-féle megközelítéssel kiszámolhatjuk
az adatoknak a véletlentől való eltérését egy
egyszerű khi-négyzet próba segítségével. Az
eredmény p=0,003, ami szignifikáns eltérést
jelez, tehát a látványmeditáció hatékonyabb,
mint az üreselme-meditáció. Akkor
is erre a szignifikáns eredményre jutnánk,
ha a 20-ból 19, vagy akár mind a 20 ember
a látványmeditációt részesítette volna előnyben
az üreselmével szemben. Mégis: érezzük,
hogy nem mindegy, hogy 14 vagy 20
szavazatot kapott a módszer. A hagyományos
statisztika azonban egy igaz-hamis
döntésnél többet nem tud nekünk mondani.
A likelihood megközelítés pontosan ezt a
hiányosságot igyekszik pótolni az úgynevezett
likelihood-hányados bevezetésével, mely a két
módszer közötti hatáskülönbség mértékéről
hordoz információt. Jelen esetben a likelihood-
hányados 2,95 (számításának mikéntje
a könyvben), ami a látványmeditáció mellett
szóló gyenge bizonyíték csupán (a konvenció
szerint 4 felett fogadhatnánk el az
adatokat mint erős bizonyítékot az egyik
módszer mellett). Mégis, vegyük észre, hogy
mennyivel több információt hordoz ez az
érték, mintha pusztán azt mondjuk, hogy
van különbség a két meditációs módszer
között! Ha megkaptuk a hipotézis valószínűségét,
akkor nincs más dolgunk, mint ezt
az értéket rávetíteni a populációra. Ez lesz a
likelihood-intervallum, mely lényegében (de
nem teljesen) megegyezik a Neyman–
Pearson-féle statisztikában használatos konfidenciaintervallummal.
Továbbá a likelihood-
hányadosok és intervallumok számításakor
nincs szükség a megállási szabályok
figyelembevételére, sem arra, hogy számításba
vegyük, elemzésünk tervezett vagy
post-hoc volt, amit egyébként a Neyman–
Pearson-statisztika megkövetelne. Ilyen értelemben
a likelihood-becslés objektív, ahol
a kutató szándékai irrelevánsak.
A könyv szerzője, Dienes Zoltán egyébként
egy Angliában élő, magyar felmenőkkel
rendelkező pszichológusprofesszor a
Sussexi Egyetemen. Kutatási témája elsősorban
a tudattalan mentális folyamatok,
mindemellett pedig a bayesiánus statisztika
lelkes képviselője. Nagyapja neves matematikaprofesszor,
édesapja pedig író, úgyhogy
tehetségét volt honnan örökölnie.
Ha kategorizálni akarnám a könyvet, azt
mondanám, hogy ez egy módszertan-filozófiai
tankönyv. És mint ilyen, igencsak fekete
hattyúnak számít. A sok statisztikakönyv
mellett ugyanis kevés az olyan kötet, mely
az egyes módszertani-statisztikai megközelítések
axiómáit boncolgatja, és hasonlítja
össze egymással sokszor ugyanazon egyszerű
példán, hogy minél jobban szemléltessen,
és minél érthetőbb legyen. Ezzel pedig
eléri, hogy átlagos matematikatudással is
meg lehessen érteni az egyes megközelítések
lényegét, erősségeit és korlátait. Nem
mellesleg ez az első (és jelenleg egyetlen)
olyan magyar nyelven elérhető irodalom,
mely a bayesiánus és a likelihood-megközelítés
alapjaival foglalkozik. Ajánlom a köny454
Könyvismertetések
vet mindazoknak, akik szeretnének a t-próbák
és korrelációk mögé látni. Persze csak
akkor, ha az Olvasó készen áll arra, hogy újfajta
gondolkodásmódot fogadjon be, amely
valószínűleg nem kevesebb, mint a jövő statisztikai
gondolkodásának alapja.
Maráz Anikó
Általános nyelvészeti tanulmányok XXV.
A kognitív szempont a nyelv pszichológiájában
Budapest: Akadémiai Kiadó, 2013, 442 oldal
Az Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXV.
kötete a nyelv pszichológiájában megjelenő
kognitív fogalmat járja körbe a jelenlegi kutatások
bemutatásának segítségével. A kognitív
nyelvszemlélet nyelvhasználatokban
megjelenő alapkérdéseit vizsgálja, illetve a
nyelvhasználó pszichológiai mechanizmusaira,
a megértési és fejlődési folyamataira
vonatkozó kognitív modelleket mutatja be.
Mint ahogy az az Általános Nyelvészeti Tanulmányok
mindegyik kötetére jellemző, a
jelenlegi is a szakközönséget célozza meg
tudományos összefoglalóival. A könyv 14 tanulmányt
tartalmaz, mely négy nagy részre
oszlik a pszicholingvisztikában megmutatkozó
kognitív szemlélet kérdésköreinek
megfelelően: 1. A kognitív szempont a nyelv
átfogó értelmezésében: nyelv, megismerés
és agy; 2. A kognitív szempont a fejlődésben;
3. A kognitív szempont a nyelvi zavarok
értelmezésében; 4. Kultúra, pragmatika
és a nyelv kognitívmodelljei.
PLÉH CSABA szerkesztői bevezetésében a
kognitív jelző fogalmát, jelentésmezőit és ellentétpárjait
(viselkedési vs. kognitív, affektív
vs. kognitív), valamint a kognitív nyelvszemlélet
változatait foglalja össze.
Egyes tanulmányok a nyelv általános értelemben
vett kognitív vonásainak bizonyos
területeken – a nyelv kreativitásában, emberspecifikus
jellegében, hagyományainak
terjedésében, percepciójában és technológiájában
– való megjelenéséről értekeznek.
KENESEI ISTVÁN a nyelv morfoszintaktikai,
szemantikai és kognitív területeken megjelenő
kreatív természetét mutatja be. E három
különböző, egymással hierarchikus viszonyban
álló terület kognitív mechanizmusai
a nyelv egyedülálló elemei és a nyelvhasználók
gondolatainak mentális reprezentációja
közötti ösvényen fejtik ki hatásukat.
KIS ANNA, MIKLÓSI ÁDÁM és TOPÁL JÓ-
ZSEF humán és nem-humán fajok kommunikációs
képességeinek összehasonlításán
keresztül vonja le azt a következtetést, hogy
az emberi nyelv és az ahhoz szükséges olyan
kognitív képességek, mint a kategorikus
percepció, a referencialitás és a vokális imitáció,
nem emberspecifikusak. OLIVIER
MORIN a nyelvi hagyományok terjedésére
összpontosít a kulturális siker okait keresve.
Ezt több tényező befolyásolja: egyrészt az
ismétlés, a redundancia és a több szálú terjedés,
mely a rendelkezésre álló egyénektől
és a hagyományok vonzerejétől függ. Másrészt
a támogató személyek presztízse, az
emberi emlékezettel való összhangja, kulturális
szelekció és a véletlen (földrajzi, demográfiai,
társas) szintén hatással van a hagyományterjedésre.
MÁDY KATALIN a beszédpercepciós
modelleket – előnyeik és hátrányaik
részletezésével együtt – helyezi nagyító
alá. Mivel a beszédészlelésre nem egyaz-
egyhez, hanem több-a-többhöz típusú
kapcsolatok a jellemzők, több modell is
helyesnek bizonyul. PRÓSZÉKY GÁBOR,
Könyvismertetések 455
MIHÁLTZ MÁRTON és KUTI JUDIT a Magyar
WordNet adatbázist helyezi reflektorfénybe,
melynek alapvető célja az általános szókincs
lefedése, de megtalálhatók benne az
egyes szófajok leggyakoribb fogalmai is. A
bevezetett újítások szófaj-, illetve nyelvspecifikusak,
míg a jelenlegi kutatások az igei
synsetek tipikus főnévi argumentumosztályaikkal
való összekötésére fokalizálnak.
Az anyanyelv(ek) elsajátítása során végbemenő
kognitív folyamatok megfigyelései
figyelemre méltó eredményeket szolgáltatnak
az emberi képesség és a nyelvi kompetencia
fejlődésével kapcsolatban. GERVAIN
JUDIT az anyanyelv nyelvtani és szerkezeti
szabályosságainak fejlődését vizsgálja újszülötteknél.
Ez a képesség ugyanis részben
már születéskor jelen van, és fejlődése már
7-8 hónapos korban megkezdődik. A nyelvtani
input olyan felszíni jegyeket hordoz,
amelyek korrelálnak a szintaxis bizonyos
aspektusaival. Ennek következtében információt
szolgáltatnak a csecsemők számára
az anyanyelv szerkezeti szabályosságairól.
KOVÁCS ÁGNES MELINDA ezzel szemben a
kétnyelvű környezet csecsemőkre gyakorolt
hatását veszi szemügyre, amely fejleszti a
kognitív kontrollt és a végrehajtó funkciókat.
Vizsgálatai alátámasztják a tudatelméleti
kompetencia-performancia azon állítását,
amely szerint az alapvető tudatelméleti képességek
már 4 éves kor előtt jelen lehetnek.
A mondat feldolgozása komplex kognitív
művelet, melyben különböző tényezők játszhatnak
szerepet: például belső moduláris
vagy külső környezeti faktorok. PLÉH CSABA
és THUMA ORSOLYA a nyelvi feldolgozás
moduláris és tudásalapú megközelítéseit
veszi szemügyre a mondatmegértésben
a kétértelműségek feldolgozásán keresztül.
A mentális szótár itemjeinek mondatba illesztése
során a modularitás hatásaira figyelhetünk
fel, mely bizonyos itemek esetében
komplexebbnek bizonyul, és gátló folyamatokat
indít be. Ez a többszintű feldolgozási
folyamat a kettős mechanizmus, valamint
a szakaszos feldolgozás modelljét
támasztja alá. FEKETE ISTVÁN és BABARCZY
ANNA a külső környezeti tényezők, pontosabban
a specifikus környezeti hangok más
környezeti hangot kódoló mondatok feldolgozásban
megjelenő szerepét vizsgálja.
Eredményeik szerint az irreleváns hangok
csak bizonyos esetekben gátolják a nyelvi
feldolgozást.
Olyan specifikus információk feldolgozásában,
mint a metafora vagy az irónia, a szó
szerinti és átvitt értelmezések szembeállításának,
illetve a különböző stratégiák alkalmazásának
megfigyelése tipikus és atipikus
populációk körében érdekes felfedezésekhez
vezet. DAN SPERBER és DEIRDRE WILSON
a releváns nyelvi metaforikus input hallgatónál
kiváltott kognitív hatásait elemzi. Ez a
gyenge implikatúrákkal kiváltott optimális
relevancia költői hatásként léphet fel, hiszen
a szó szerinti/laza/metaforikus kontinuum
metaforikus végéhez közeledve egyre inkább
nő az értelmezési szabadság. FORGÁCS
BÁLINT a képletes nyelv szemantikai, szintaktikai
és pragmatikai kapcsolódási pontjaira
világít rá. A szerző szerint a szemantikai
feldolgozásra épülő kategorizációs elmélet
metaforákra vonatkozó korlátai az absztrakt-
konkrét fogalmak hierarchikus kapcsolatának
megfordításával dönthetők le. Ennek
következtében ez az absztrakt-konkrét
dimenzió alkalmazhatóvá válik a releváns
absztrakt jelentés kiválasztásában is. GYŐRI
MIKLÓS kutatásainak célja az iróniamegértés
és a szándéktulajdonítás között létező
összefüggések feltárása az autizmussal élő
személyeknél. Az eredményeknek megfelelően
a szóban forgó kísérleti személyek vagy
rendelkeznek az ehhez szükséges kommunikációs-
pragmatikai kompetenciával, vagy
kompenzációs stratégiákhoz (például a kontextuális
realitás és a megnyilatkozás szó szerinti
értelmezésének összevetéséhez) folyamodnak,
vagy csak korlátozott szinten fejlesztik
ki az iróniamegértés kompetenciáját.
A kognitív szempont erősen megjelenik
az emlékezeti működésekben is, melyet jól
tükröznek a tipikus és atipikus populációkon
végzett kutatások. HEILMANN ÁGNES,
SZÉPFALUSI NOÉMI, JANACSEK KAROLINA és
NÉMETH DEZSŐ az emlékezeti működések
szerepére fokalizál a ragozott és az összetett
szavak feldolgozásában. Eredményeik azt
igazolják, hogy a rendhagyó alakok feldol456
Könyvismertetések
gozása dekompozíciós folyamatokkal történik,
és képzésük nincs hatással a munkamemóriára.
A komplex munkamemória, a
végrehajtó mechanizmusok és az életkor
viszont befolyásolják a szemantikailag összetett
szavak feldolgozását. BÁNRÉTI ZOLTÁN,
SZÜCS MÁRTA és MÉSZÁROS ÉVA az afáziában
és az Alzheimer-kórban szenvedők által az
összetett szavak építésére használt kompenzációs
stratégiákra helyezi a hangsúlyt.
A szintaktikai és a lexikai szintű rekurzív
műveletek kompenzáló stratégiaként működő
kölcsönhatásban állnak egymással:
amíg a lexikai és a tudatelméleti következtetéses
rekurziódeficitje a mondattani rekurziót
hívja elő, ez utóbbi korlátozódása a tudatelméleti
következtetésekhez folyamodik
a fent említett populációknál.
KENESEI ISTVÁN Főszerkesztői utószavában
az Általános Nyelvészeti Tanulmányok kettős
jubileumára hívja fel a figyelmet (50 éves
jubileum és 25. kötet). Majd a jelen kötet
szerkezetéről, szerzőiről tesz néhány szót,
összehasonlítva azokat a még Telegdi Zsigmond
szerkesztése alatt készült 18. kötet
tartalmával.
A kognitív szempont a nyelv pszichológiájában
átfogó képet nyújt a különböző, kognitív
jegyeket magukban foglaló szakterületek
jelenlegi kutatási eredményeiről nemzeti és
nemzetközi szinten egyaránt. Pléh Csaba bevezetőjében
tett állítása, miszerint a kognitív
szó jelentésmezője jelentősen kiszélesedett
az utóbbi évszázadban (7. oldal), hűen tükröződik
a kötetben található munkák által –
az anyanyelv elsajátításának legkorábbi szakaszaitól
kezdve a nyelvi hagyományterjedésen
keresztül az idegtudományi kutatásokig
– bebarangolt témákban. Míg az elméleti
részek magyarázatokat szolgáltathatnak
szakemberek által, akár csak maguknak feltett
kérdésekre, addig a kutatási eredmények
új, még bejáratlan ösvények felé nyitja
meg a kapukat.
Fekete Gabriella